Deklaracja Dostępności
Oświadczenie wstępne
Starostwo Powiatowe w Sanoku zobowiązuje się zapewnić dostępność swojej strony internetowej zgodnie z przepisami ustawy z dnia 4 kwietnia 2019 r. o dostępności cyfrowej stron internetowych i aplikacji mobilnych podmiotów publicznych.
Oświadczenie w sprawie dostępności ma zastosowanie do strony internetowej www.powiat-sanok.pl oraz bip.powiat-sanok.pl
Data publikacji i aktualizacji strony lub aplikacji
Data publikacji strony internetowej:
Data ostatniej istotnej aktualizacji:
Stan dostępności cyfrowej
Ta strona internetowa jest częściowo zgodna z załącznikiem do ustawy o dostępności cyfrowej z dnia 4 kwietnia 2019 r. o dostępności cyfrowej stron internetowych i aplikacji mobilnych podmiotów publicznych z powodu wyłączeń wymienionych poniżej.
Niedostępne treści
Treści nieobjęte przepisami
Część opublikowanych na stronie dokumentów nie jest dostępna cyfrowo ponieważ pochodzą one od podmiotów zewnętrznych, w związku z czym nie mamy możliwości ich edycji i dostosowania do wymogów określonych w wyżej wymienionej ustawie.
Część opublikowanych na stronie dokumentów i obrazów nie jest dostępna cyfrowo ponieważ mają charakter archiwalny i zostały opublikowana przed wejściem w życie ustawy o dostępności cyfrowej.
Część opublikowanych materiałów wideo nieposiadająca napisów została opublikowana przed wejściem w życie ustawy o dostępności cyfrowej.
Przygotowanie deklaracji dostępności i jej aktualizacja
Data sporządzenia deklaracji:
Data ostatniego przeglądu deklaracji:
Deklarację sporządzono na podstawie samooceny przeprowadzonej przez podmiot publiczny.
Informacje zwrotne i dane kontaktowe
W przypadku problemów z dostępnością strony internetowej, złożenia wniosków o udostępnienie informacji niedostępnej lub skargi na brak zapewnienia dostępności, prosimy o kontakt z koordynatorem ds. dostępności Panią Katarzyną Sekułą pod adresem: ul. Rynek 1; 38-500 Sanok; pokój numer 44 (piętro III), adresem poczty elektronicznej ksekula@powiat-sanok.pl lub pod numerem telefonu: 13 465 29 46.
Obsługa wniosków i skarg związanych z dostępnością
Procedura wnioskowa
Każdy ma prawo do wystąpienia z żądaniem zapewnienia dostępności cyfrowej strony internetowej, aplikacji mobilnej lub jakiegoś ich elementu.
Można także zażądać udostępnienia informacji w formach alternatywnych, na przykład odczytanie niedostępnego cyfrowo dokumentu, opisania zawartości filmu bez audio deskrypcji itp.
Żądanie powinno zawierać dane kontaktowe osoby występującej z żądaniem, wskazanie, której strony internetowej lub aplikacji mobilnej dotyczy oraz sposobu kontaktu z osobą występującą z żądaniem. Jeżeli osoba występująca z żądaniem zgłasza potrzebę otrzymania informacji w formie alternatywnej, powinna także określić formę tej informacji.
Zapewnienie dostępności cyfrowej strony internetowej, aplikacji mobilnej lub ich elementu następuje bez zbędnej zwłoki, jednak nie później niż w terminie 7 dni od dnia wystąpienia z żądaniem.
Jeżeli dotrzymanie tego terminu nie jest możliwe, podmiot publiczny, niezwłocznie powiadamia się osobę występującą z żądaniem o przyczynach opóźnienia oraz terminie, w którym zostanie zapewniona dostępność cyfrowa, przy czym termin ten nie może być dłuższy niż dwa miesiące od dnia wystąpienia z żądaniem.
Odmawia się zapewnienia dostępności cyfrowej elementu strony internetowej lub aplikacji mobilnej, jeżeli wiązałoby się to z ryzykiem naruszenia integralności lub wiarygodności przekazywanych informacji. Jeżeli zapewnienie dostępności cyfrowej nie jest możliwe, niezwłocznie powiadamia się osobę występującą z żądaniem o przyczynach braku możliwości zapewnienia dostępności cyfrowej.
Do zapewnienia alternatywnego sposobu dostępu do wskazanego elementu strony internetowej lub aplikacji mobilnej przepisy powyżej stosuje się odpowiednio.
Procedura skargowa
W przypadku odmowy zapewnienia dostępności cyfrowej strony internetowej, aplikacji mobilnej lub wskazanego elementu strony internetowej, lub aplikacji mobilnej, wskazanych w żądaniu albo w przypadku odmowy skorzystania z alternatywnego sposobu dostępu przez osobę występującą z żądaniem, zgodnie z art. 18 ust. 6 ustawy o dostępności cyfrowej stron internetowych i aplikacji mobilnych podmiotów publicznych, osoba ta ma prawo do złożenia skargi w sprawie zapewnienia dostępności cyfrowej strony internetowej, aplikacji mobilnej lub elementu strony internetowej, lub aplikacji mobilnej.
Do skarg rozpatrywanych w postępowaniach w sprawie zapewnienia dostępności cyfrowej strony internetowej, aplikacji mobilnej lub elementu strony internetowej, lub aplikacji mobilnej stosuje się przepisy działu VIII ustawy z dnia 14 czerwca 1960 r. kodeks postępowania administracyjnego.
Do zapewnienia alternatywnego sposobu dostępu do wskazanego elementu strony internetowej lub aplikacji mobilnej przepisy powyżej stosuje się odpowiednio.
W przypadku, odmowy realizacji żądania zapewnienia dostępności lub alternatywnego sposobu dostępu do informacji, wnoszący żądanie możne złożyć skargę w sprawie zapewniana dostępności cyfrowej strony internetowej, aplikacji mobilnej lub elementu strony internetowej, lub aplikacji mobilnej.
Po wyczerpaniu wskazanej wyżej procedury można także złożyć wniosek do Rzecznika Praw Obywatelskich.
Pozostałe informacje
Dostępność architektoniczna
Budynek przy ul. Rynek 1:
Do budynku prowadzą dwa wejścia od rynku. Wejście zlokalizowane bliżej skrzyżowania ulic Łaziennej i Cerkiewnej wyposażone jest w podjazd dla wózków inwalidzkich. Wejście jest dobrze widoczne na tle fasady i oświetlone. W pobliżu tego wejścia znajduje się również winda.
Przed budynkiem wyznaczono 2 miejsca parkingowe dla osób niepełnosprawnych. Budynek jest wyraźnie oznakowany tablicą informacyjną.
Dla osób poruszających się na wózkach dostępne są korytarze i pomieszczenia Starostwa zlokalizowane na parterze, III i IV piętrze.
Nie są dostępne pomieszczenia o numerze 55, 56, 57 i 58, do których prowadzą schody bez podjazdów i wind.
Budynek posiada trzy toalety wyposażone dla osób niepełnosprawnych na parterze, III i IV piętrze.
W całym budynku nie ma progów, co umożliwia płynne przemieszczanie się osobom z niepełnosprawnością ruchową (zarówno tych na wózkach inwalidzkich jak i tych poruszających się z pomocą chodzików, balkoników, trójnogów, lasek).
Do budynku i wszystkich jego pomieszczeń można wejść z psem asystującym i psem przewodnikiem.
Biuro Obsługi Klienta jest w pobliżu wejścia i dojście do niego jest oznaczone fakturowo, jest także wyposażone w mobilną pętlę indukcyjną.
Przed schodami wprowadzono oznaczenia fakturowe i kontrastowe.
Na klatkach schodowych są oznaczenia pięter na poręczach w alfabecie Braille’a.
Oznaczenia pięter i informacje są dobrze widoczne i skontrastowane, dostępne są oznaczenia pomieszczeń w alfabecie Braille’a.
W budynku zastosowano dostęp do informacji pismem Braille’a (plany budynku), ułatwiający orientację i poruszanie się wewnątrz budynku.
Informacje są umieszczone na odpowiedniej wysokości i zastosowane zostały zrozumiałe piktogramy z podstawowymi funkcjami obiektu i kierunkami dotarcia do najważniejszych pomieszczeń.
Zapewnianie osobom ze szczególnymi potrzebami możliwości ewakuacji lub ochrony wewnątrz budynku obejmuje: obowiązujące procedury ewakuacji lub ratowania; specjalny sprzęt do ewakuacji osób niepełnosprawnych ruchowo (krzesła ewakuacyjne i maty ewakuacyjne); odpowiednio przeszkoleni pracownicy, którzy prowadzą proces ewakuacji lub ratowania.
Budynek przy ulicy Kościuszki 36
Do budynku prowadzi jedno wejście przy ulicy Kościuszki 36. Wejście znajduje się na wysokości chodnika.
Dla osób poruszających się na wózkach dostępne są korytarze i pomieszczenia Starostwa zlokalizowane na parterze. Na pozostałe piętra prowadzą wyłącznie schody. W budynku nie ma wind.
Przed budynkiem wyznaczono 1 miejsce parkingowe dla osób niepełnosprawnych.
Do budynku i wszystkich jego pomieszczeń można wejść z psem asystującym i psem przewodnikiem.
W budynku nie ma pętli indukcyjnych.
W budynku nie ma oznaczeń w alfabecie brajla ani oznaczeń kontrastowych lub w druku powiększonym dla osób niewidomych i słabowidzących. Nie są również dostępne informacje głosowe.
Informacja na temat rozkładu pomieszczeń zapewniana jest w sposób wizualny (tablica informacyjna) i głosowy przekazywana wchodzącym przez dyżurującego pracownika.
Zapewnianie osobom ze szczególnymi potrzebami możliwości ewakuacji lub ochrony wewnątrz budynku obejmuje m.in.: informację o kierunkach i drogach ewakuacji w formie wizualnej oraz obowiązujące procedury ewakuacyjne i przeszkolenie pracowników.
Budynek przy ul. Szopena 5:
Do budynku prowadzi jedno wejście z podjazdem dla osób poruszających się na wózkach. Wejście jest dobrze widoczne na tle fasady i oświetlone.
Przy budynku znajdują się miejsca postojowe dla osób niepełnosprawnych oraz dla rodzin z dziećmi.
Dla osób poruszających się na wózkach dostępne są korytarze i pomieszczenia Starostwa zlokalizowane na parterze. Na pozostałe piętra prowadzą wyłącznie schody. W budynku nie ma wind.
Budynek posiada toaletę wyposażoną dla osób niepełnosprawnych na parterze.
W całym budynku nie ma progów, co umożliwia płynne przemieszczanie się osobom z niepełnosprawnością ruchową (zarówno tych na wózkach inwalidzkich jak i tych poruszających się z pomocą chodzików, balkoników, trójnogów, lasek).
Do budynku i wszystkich jego pomieszczeń można wejść z psem asystującym i psem przewodnikiem.
Recepcja/informacja jest w pobliżu wejścia i dojście do niej jest oznaczone fakturowo, jest także wyposażona w mobilną pętlę indukcyjną.
Przed schodami wprowadzono oznaczenia fakturowe i kontrastowe.
Oznaczenia pięter i informacje są dobrze widoczne i skontrastowane, dostępne są oznaczenia pomieszczeń w alfabecie Braille’a.
W budynku zastosowano dostęp do informacji pismem Braille’a (plany budynku), ułatwiającym orientację i poruszanie się wewnątrz budynku.
Informacje są umieszczone na odpowiedniej wysokości i zastosowane zostały zrozumiałe piktogramy z podstawowymi funkcjami obiektu i kierunkami dotarcia do najważniejszych pomieszczeń.
Zapewnianie osobom ze szczególnymi potrzebami możliwości ewakuacji lub ochrony wewnątrz budynku obejmuje: obowiązujące procedury ewakuacji lub ratowania; specjalny sprzęt do ewakuacji osób niepełnosprawnych ruchowo (krzesła ewakuacyjne); odpowiednio przeszkoleni pracownicy, którzy prowadzą proces ewakuacji lub ratowania.
Dostępność komunikacyjno-informacyjna
Informacja dla osób z niepełnosprawnością narządu słuchu
W Starostwie Powiatowym w Sanoku znajdują się następujące udogodnienia dla osób z niepełnosprawnością narządu słuchu:
Pętla indukcyjna
Pętla indukcyjna przeznaczona jest dla osób słabosłyszących. Urządzenie dedykowane jest dla osób z aparatem słuchowym, który przy ustawieniu „T” umożliwia lepszą słyszalność – urządzenie przenośne nie wymaga połączenia internetowego. Lokalizacja urządzenia: budynek Starostwa Powiatowego w Sanoku, ul. Rynek 1 (parter, pokój nr 1, Biuro Obsługi Klienta); ul. Szopena 5 (parter, Recepcja/Informacja).
Bezpłatna pomoc tłumacza języka migowego
W celu załatwienia spraw w urzędzie przez osoby głuche lub słabosłyszące, Starostwo Powiatowe w Sanoku zapewnia bezpłatne usługi tłumacza języka migowego w poniedziałki i czwartki w godzinach od 14: 00 do 16:00. W tych dniach tłumacz języka migowego obecny jest w siedzibie Polskiego Związku Głuchych w Sanoku przy ul. Franciszkańskiej 4, gdzie można uzyskać pomoc tłumaczenia lub przyjść z tłumaczem do Starostwa Powiatowego, celem uzyskania pomocy w załatwieniu sprawy.
Potrzebę skorzystania z tłumacza języka migowego można również zgłosić pisemnie na 3 dni robocze przed dniem wizyty w urzędzie. Zgłoszenia dokonuje się poprzez złożenie formularza Wzór wniosku o zapewnienie tłumacza języka migowego w Biurze Obsługi Klienta, na parterze w pokoju nr 1 lub e-mailem na adres powiat-sanok@powiat-sanok.pl oraz w siedzibie Polskiego Związku Głuchych przy ul. Franciszkańskiej 4 w Sanoku.